Vitamiin B12

Kust saame?

B12-vitamiini leidub valdavalt just loomset päritolu toiduainetes. Vähesel määral sünteesib vitamiini jämesoole mikrofloora, kuid selle imendumine on tühine. Parimad allikad B12-vitamiini omastamiseks on loomsed subproduktid (maks, neerud, süda), mitmed kalaliigid (lõhe, sardiinid, makrellid), erinevad veteelanikud (krabid, karbid), mitmesugused piimatooted, munad, veretoidud (verivorst, verikäkid).

 

Millal võib tekkida puudujääk ja missugused võivad olla sümptomid?

Tervislike eluviiside ja kestva normaalse toitumise puhul selle ühendi vaegust üldiselt ei teki. Põhjuseks on asjaolu, et B12-vitamiini väga väikese päevase vajaduse tõttu peab tema varu inimorganismis piisavalt kaua vastu. Tuleb aga silmas pidada, et vitamiini imendumist pärsivad soolestiku siseparasiidid, rohke alkohol ja kohv, samuti sigaretid, suu kaudu võetavad rasestumisvastased preparaadid, mao alahappesus, vitamiini imendumist soodustava sisemise faktori alaproduktsioon (eeskätt just vanuritel), kaltsiumi ja raua vähesus toidus, lahtistite liigkasutamine ning seedekulgla bakterkoosluse järjepidev hävitamine antibiootikumidega. B12- vitamiini vajadus on veidi suurem rasedatel ja rinnaga toitvatel naistel.

B12-vitamiini puuduse esmatunnused on üldine nõrkus, ärrituvus, mälulüngad, naistel ka menstruaaltsükli häired. Sügava vaeguse sümptomid on neuropaatia, skisofreeniale sarnased tunnused, seljaaju teatud liiki degeneratsioon, pahaloomuline kehvveresus ja erütrotsüütide mõõtmete liigsuurenemine, huulte valulikkus ja pragunemine, keele kuivus. B12-vitamiini on tarvis ka erütrotsüütide normaalseks arenguks.

Miks on vaja B12 vitamiini?

  • punaste vererakkude (erütrotsüütide) normaalseks arenguks ehk vereloomeks;
  • närvikiudude ja naha häireteta toimimiseks;
  • südame- ja veresoonkonnahaiguste ning neuroloogiliste haiguste olulise riskiteguri – aminohappe homotsüsteiini suure liigsuse vältimiseks.

B12 vitamiini normid

Naised: 0,003 – 0,004 mg päevas
Mehed: 0,003 – 0,004 mg päevas
Ohutu B12 vitamiini päevane üldkogus täiskasvanule: 0,1 mg (toit pluss mujalt saadu)


Allikas: Urmas Kokassaar, Mihkel Zilmer Vitamiinid. Mida peab teadma vitamiinidest? Tallinn, 2007