Vitamiin B2

Kust saame?

B2-vitamiini leidub nii loomse kui ka taimse päritoluga toiduainetes. Parimad allikad B2-vitamiini omastamiseks on piim, hapendatud piimatooted (jogurt, biokeefir, pett jne), juustud, õllepärm, maks, munad, kodulindude liha, krabid, karbid, teod, kaunviljad, täisteratooted, terahelbed, spinat, kõrvitsaseemned, mandlid ja kukeseened. Inimorganismis on B2-vitamiini tagavarad koondunud maksa ja neerudesse, kuid varud on suhteliselt kasinad, mistõttu peab seda pidevalt saama.

 

 

Millal võib tekkida puudujääk ja missugused võivad olla sümptomid?

Tervislike eluviiside, sh normaalse toitumise puhul B2-vitamiini vaegust üldiselt ei teki. Samas häirib tema kestev puudus nii veresuhkru kui ka rasvhapete ja aminohapete lõhustumist. Nii kujuneb kiiresti ka organismi energiadefitsiit. B2-vitamiini imendumist seedekulglast takistavad alkoholi, kohvi ja musta teega liialdamine ning suitsetamine, samuti mitmed antibiootikumid ja suukaudsed rasestumisvastased vahendid.

B2-vitamiini puuduse esmatunnused on pragunenud ja katkised suunurgad ning huuled, nõrkus ja nii mõnigi kord kestev üldine masendus. Avitaminoosi ehk kestva ja täieliku puudumise korral lisanduvad keele lillakaks värvumine, suulimaskesta põletikud (glossiit, stomatiit), silmade valgusekartus (fotofoobia), liivatunne silmades, silmapõletikud, silmapupillide laienemine, dermatiit nina ja silmade ümber. Harvem esinevad tunnused on urineerimisraskused, juuste väljalangemine, kae, munandikoti ja häbemepiirkonna nahapõletikud, lastel ka kasvupeetus ja ekseem. NB! Enamasti pole ülaltoodud juhtudel tegemist üksnes B2-vitamiini defitsiidiga, vaid puudu on ka teistest B-rühma vitamiinidest.

Miks on vaja B2-vitamiini?

  • süsivesikute, rasvhapete ja aminohapete normaalseks lõhustamiseks energia salvestamise esmärgil;
  • naha, limaskestade, juuste ja küünte normaalseks arenguks;
  • kudede kasvuks, vigastustest paranemiseks ja organismi kaitsesüsteemide korrashoiuks ja toimeks;
  • normaalseks nägemiseks ja silma sarvkesta kahjustustest hoidumiseks.

B2-vitamiini normid

Naised: 1,1 – 1,3 mg päevas

Mehed: 1,4 – 1,7 mg päevas

Ohutu B2-vitamiini päevane üldkogus täiskasvanule: kuni 100 mg (toit pluss mujalt saadu).


Allikas: Urmas Kokassaar, Mihkel Zilmer Vitamiinid. Mida peab teadma vitamiinidest? Tallinn, 2007