Vitamiin B5 ehk pantoteenhape

Kust saame?

Pantoteenhapet leidub nii loomse kui ka taimse päritoluga toiduainetes. Parimad allikad selle saamiseks on piim ja piimatooted, munad, maks, forell, kaunviljad, avokaado, idandid, täisteraviljatooted (eriti kaerahelbed), erinevad pähklid, datlid, kuivatatud aprikoosid, brokoli, tomatid, pärm ja seened. B5-vitamiini imendumist soodustavad teised B-rühma vitamiinid (biotiin, foolhape) ja kaltsium. Mõningal määral häirivad imendumist liigne alkohol, kohv ja kange must tee. Äädika, aspiriini ja söögisooda toimel lõhustub pantoteenhape kergesti. Küpsetatud toit ja jahvatatud teravili tingivad samuti pantoteenhappe 40-75%lise kao.

Millal võib tekkida puudujääk ja missugused võivad olla sümptomid?

Kuna pantoteenhapet on palju nii taimsetes, loomsetes kui ka seeneriigist pärit toiduainetes, siis kestva normaalse toitumise ja tervislike eluviiside puhul selle ühendi puudust üldiselt ei esine. Kestev ja rohke alkoholi ning kohvi tarbimine ning pikaajaline väga äärmuslik toitumine võib tekitada pantoteenhappe mõningase vaeguse. Pantoteenhappe vaeguse esmatunnuste hulka kuulub nõrkus, oksendamine, väsimus, unetus, ärrituvus ja rahutus. Kestva defitsiidi tunnusteks on dermatiidid, juuste pigmendi vähenemine, põletus- ja kipitustunne jalgades (burning feet syndrome), naha sümmeetriline laigulisus ja jäikus, maovaevused, peavalud ja paanikahood. Harvemini esinevad defitsiidi sümptomid on madal veresuhkru tase, millega kaasneb ka terav magusanälg, hingamisrütmi häired, südame arütmia ja krambid. Pantoteenhappe vaeguse tunnuseid on küllaltki raske kindlaks teha, kuna teiste B-rühma vitamiinide (tiamiini, riboflaviini, foolhappe ja vitamiin B6) sümptomid maskeerivad neid.

Miks on vaja B5-vitamiini?

  • rakkude energiatootluseks ja energiavarude salvestamiseks;
  • närvikoe, lihaskoe, naha ja soolestiku normaalseks arenguks;
  • inimkehale omaste rasvhapete ja steroidhormoonide sünteesiks;
  • kehavõõraste ühendite kahjutuks tegemiseks ja organismi mobiliseerimiseks stressi tingimustes.

B5-vitamiini normid

Naised: 4-9 mg päevas
Mehed: 5-10 mg päevas
Ohutu B5-vitamiini päevane üldkogus täiskasvanule: 200-400 mg (toit pluss mujalt saadu).


Allikas: Urmas Kokassaar, Mihkel Zilmer Vitamiinid. Mida peab teadma vitamiinidest? Tallinn, 2007