Vitamiin E

E-vitamiini üks vormidest, d-alfa-tokoferool ehk DAT, on osutunud inimkeha jaoks lausa unikaalseks ühendiks.

Kust saame?

E-vitamiin põhiallikad on taimse päritoluga toiduained. Eriti head allikad inimese jaoks on nisuiduõli, päevalilleõli, päevalilleseemned, maapähkliõli, kaer, oder, porgand ja majonees. Ühendi imendumine peensoolest vajab rasvast keskkonda, korralikult töötavat kõhunääret ja sapphappeid.

Millal võib tekkida puudujääk ja missugused võivad olla sümptomid?

Sissesöödud kogusest imendub E-vitamiin umbes 20–40%. Normaalse elustiili ja tasakaalustatud segatoitluse korral selle vitamiini vaegust tavaliselt ei teki. Selle defitsiit kujuneb peensoole haiguste korral, kestvalt rasvavaese toidu puhul, mitmete ravimite tarbimisel ja kroonilise alkoholismi korral. Kestev E-vitamiini puudus põhjustab spermatogeneesi häireid, sugunäärmete arengu häireid ja takistab rasestumist. Krooniline E-vitamiini vaegus tingib ka närvide talitluse häireid, nagu reflekside nõrgenemine, jalasäärte ja käsivarte tundlikkuse vähenemine jne. Pikka aega madal E-vitamiini tase veres tähendab palju suuremat südame- ja veresoonkonnahaiguste, kasvajate ja närvikahjustuste riski. E-vitamiini kestev defitsiit põhjustab lihaste kõhetumist, soodustab maksa- ja neerukahjustusi ning enneaegset vananemist.

Miks on vaja E vitamiini?

  • rasvlahustuvate antioksüdantide juhtfiguurina on see vitamiin ülivajalik organismi antioksüdantses regulatsiooni- ja kaitsesüsteemis;
  • suurendab A-vitamiini biotoimet ja soodustab selle salvestamist maksas ning seleeni antioksüdantset tööd vastavas ensüümis;
  • pärsib ateroskleroosi teket ja arengut;
  • omab teatud kasvajatevastast toimet (takistab seedekulglas nitritite muutumist kantserogeensteks nitrosoamiinideks, tugevdab immuunusust; pidurdab kasvajarakkude teket);
  • pärsib kehvveresuse, silmakae teatud vormide ning põletike kujunemist;
  • pidurdab naha vananemist ja vähendab juuste kahjustusi; kasutatakse kreemides ja šampoonides.

E-vitamiini normid

Naised: 9 – 13 mg päevas
Mehed: 10 – 15 mg päevas
Ohutu E-vitamiini (DAT) päevane üldkogus täiskasvanule kuni 800 mg (toit pluss mujalt saadu).


Allikas: Urmas Kokassaar, Mihkel Zilmer Vitamiinid. Mida peab teadma vitamiinidest? Tallinn, 2007